Rozmowa

- Przyszedłem po Ciebie
- Nigdy nie zadawałam Ci tego pytania, proszę powiedz czego ode mnie chcesz?
- Nigdy nie mówiłem Ci, bo nie zapytałaś wprost. Nie powiem Ci dokładnie, bo sam nie jestem niczego pewien. Chcę po prostu Ciebie
- Nie dostaniesz mnie już nigdy więcej!
- Popełniasz wielki błąd, bo sama się oszukujesz. Dobrze wiesz, że chcesz mojego powrotu!
- Skąd wiesz?
-...tak mi się wydaje
- To skoro Ci się wydaje, to ja Ci powiem - nie! Nie potrafiłeś mnie uszanować, żegnaj.
- Wróć do mnie, proszę! Od teraz będę Cię szanował już! Obiecuję!
- Czy od teraz naprawdę szanowałbyś moje wszystkie decyzje?
- Tak! Obiecuję! Dla Ciebie zrobiłbym wszystko, co tylko zechcesz!
- Jak mam Ci wierzyć skoro nie robiłeś tego wcześniej?
- Będę się zmieniał, obiecuję!
- Udowodnij mi więc! Pokaż mi jak się zmieniasz i jak bardzo szanujesz moje decyzje. Pierwsza i ostatnia brzmi - zdecydowałam, że nie chcę byś przychodził już do mnie więcej...

czwartek, 4 kwietnia 2013

Obojętność-współpraca-manipulacja

Tak jak pisałam w poprzednim poście, niezmiernie ważne jest wyczucie subtelnej granicy. Z manipulacją spotkamy się na co dzień. Może ona zachodzić niemal w każdej naszej interakcji ze światem, począwszy od oglądania reklam na własnym partnerze kończąc. Warto jest być czujnym i ostrożnym w osądzie kiedy mówimy o tym zjawisku. Wnioski z moich obserwacji, studiów i doświadczenia pozwalają mi wysnuć ważne spostrzeżenie - dopóki możliwe jest sterowanie własnym wyborem manipulacja może być na tyle niewielka, że po prostu jest nieszkodliwa. To o niego w dużym stopniu chodzi, o możliwość dokonywania wyboru.  Manipulacja nie zawsze też musi być szkodliwa. Warto też wspomnieć o jej pozytywnym wymiarze, z którym można się spotkać np. w dobrych gabinetach psychologicznych lub na rozmowie z mądrym, szanującym nas szefem. Te przypadki ujęłabym gdzieś pomiędzy określeniem manipulacja a współpraca, bliżej kierując pojęcie w kierunku tej drugiej. Inną sytuacją jest wrzucenie pieniążka osobie potrzebującej, która spotykamy na ulicy. Ten człowiek jest dla nas w gruncie rzeczy obojętny, ale też i dzięki naszej pomocy zyskujemy coś dla siebie – świadomość dobrego uczynku, a to zazwyczaj nas wzmacnia. Dlatego ten przypadek zawarłabym z kolei pomiędzy filarem obojętność a współpraca.


Obojętność---------|--------Współpraca----------|----------Manipulacja
                            Np. pomaganie                                      Np. wizyta u psychologa
                                     biednemu na ulicy

O - zupełny brak interakcji
W - wymiana, wzajemna interakcja oparta na wzajemnych interesach
M - jedna strona kieruje drugą stroną, druga strona pozostaje bierna, pierwsza strona tylko bierze, druga tylko daje

Być może to zestawienie wymaga lepszego dopracowania, ale nie mogłam się powstrzymać przed zawarciem go :)

1 komentarz: