Rozmowa

- Przyszedłem po Ciebie
- Nigdy nie zadawałam Ci tego pytania, proszę powiedz czego ode mnie chcesz?
- Nigdy nie mówiłem Ci, bo nie zapytałaś wprost. Nie powiem Ci dokładnie, bo sam nie jestem niczego pewien. Chcę po prostu Ciebie
- Nie dostaniesz mnie już nigdy więcej!
- Popełniasz wielki błąd, bo sama się oszukujesz. Dobrze wiesz, że chcesz mojego powrotu!
- Skąd wiesz?
-...tak mi się wydaje
- To skoro Ci się wydaje, to ja Ci powiem - nie! Nie potrafiłeś mnie uszanować, żegnaj.
- Wróć do mnie, proszę! Od teraz będę Cię szanował już! Obiecuję!
- Czy od teraz naprawdę szanowałbyś moje wszystkie decyzje?
- Tak! Obiecuję! Dla Ciebie zrobiłbym wszystko, co tylko zechcesz!
- Jak mam Ci wierzyć skoro nie robiłeś tego wcześniej?
- Będę się zmieniał, obiecuję!
- Udowodnij mi więc! Pokaż mi jak się zmieniasz i jak bardzo szanujesz moje decyzje. Pierwsza i ostatnia brzmi - zdecydowałam, że nie chcę byś przychodził już do mnie więcej...

czwartek, 11 kwietnia 2013

3 krok wampira – taniec wampira

W poprzednim poście poruszyłam kwestię barier ochronnych. Są one naszą tarczą, która chroni przed niekorzystnym działaniem otoczenia. Tarczą są sądy, przekonania, a nawet wiedza, jednym słowem jest to umysł. Bariery są po to byśmy mogli żyć świadomie i brać odpowiedzialność za swoje życie.
Wspomniałam też o wartościach, te z kolei pchają nas do przodu i powodują, że czujemy sens życia i potrzebę dalszego rozwoju. Wartości to nasze skarby, które dodają nam sił i światła w życiu, jest to nasze serce. Staramy się je więc chronić, a do tego służy wymieniona wcześniej tarcza.
Serce i umysł często toczą spór, w którą stronę ukierunkować działania człowieka. Serce by chciało działać spontanicznie, jednak umysł każe się zastanawiać. Co wygra? Czasem wygrywa jedno czasem drugie. Co o tym decyduje - wola. To ona rozsądza czy iść w zgodzie z sercem, czy rozumem. Wola to zbiór prawd, które nosimy w środku. Ja uznaję ją też za podstawową chęć życia (pojęcie jest znacznie szersze). Ogólnie rzecz biorąc, zadaniem wampira jest: eliminowanie umysłu i kuszenie serca poprzez osłabienie woli ofiary do całkowitego jej zawładnięcia w niektórych przypadkach.

Jeżeli nasi bohaterowie czyli wampir i partner decydują się ruszyć razem w dalszą podróż oznacza to duży "sukces" nie tylko wampira, lecz także ofiary. Po pierwsze z tego powodu, że najwyraźniej wszystkie rzeczy widzialne gołym okiem (opis w poprzednim poście) w tym przypadku wampira nie interesowały, nieważne czy ofiara je posiadała czy nie. Jeżeli nadal poświęca swój czas partnerowi, to najprawdopodobniej oznacza to, że on naprawdę jest zainteresowany jego najczystszą energią życiową i zasobami, które posiada. Widocznie uznał, że ofiara sama w sobie jest dla niego cenna. Tego typu przeciwnik jest najtrudniejszy. Aby zdobyć ofiarę kradnie zaufanie, gra emocjami, a przy tym wszystkim ciągle kontroluje sytuację. Wkrótce pozbawiana sił życiowych ofiara może zacząć podupadać. Jeżeli polegnie pierwsza, on może odejść i rozpocząć poszukiwanie nowego dawcy. Wszystko zależy od zasobów i sił partnera. Jednak prawda jest taka, że wampira emocjonalnego cała ta sytuacja też trochę wyniszcza, ale powiedział sobie, że jeżeli ma upaść to tylko z partnerem. Jeżeli wampir poczuje się słabiej zgubi ich oboje (osoba toksyczna często ściąga swojego partnera w szeroko rozumiany dół).


Wampir już wie jakie są cechy partnera, zna jego osobowość, cele, marzenia, aspiracje i sny. Wszystko to jest dla niego bardzo cenne. Chce to posiadać. Wie jak uderzyć ofiarę by ta sama oddała mu to czego on chce, ale musi się bardzo postarać, bo sytuacja nie jest łatwa. Musi zrobić rzecz najtrudniejszą - przyćmić umysł i wkraść się do serca. Innymi słowy, będzie się starał manipulować ofiarą. Będzie konsekwentnie osłabiać jej poczucie własnej wartości i wzmagać poczucie dezorientacji. Poniżej przedstawię kilka chwytów stosowanych przez wampira emocjonalnego. Zadaniem tych działań jest samo w sobie zadawanie krzywdy ofierze. Ich najważniejszy cel to wzbudzanie poczucia winy oraz niepewności, niekiedy nawet strachu w poszkodowanym. Oczywiście należy podejść do tematu bardzo ostrożnie. Pojedyncze zachowania nie muszą świadczyć od razu o tym, że ktoś jest wampirem emocjonalnym. Opisane poniżej sytuacje muszą być wyraźnie nacechowane negatywnymi intencjami, muszą się powtarzać często, być różnorodne i nie ulegać poprawie. Podczas czytania tych przykładów warto zwrócić uwagę na...słowa...

Jawna dewaluacja ofiary

Jest to jawne wbijanie szpilki prosto w serce. Wampir emocjonalny dokonuje tego w świetle dziennym patrząc prosto w oczy ofiary. Robi to bardzo często i w najmniej oczekiwanych sytuacjach, znienacka.Warto zwrócić uwagę, że są to uogólnienia. Te przesłania nie niosą konkretnych informacji.

Przykłady:
Zupełnie nie umiesz gotować, fatalnie się dzisiaj ubrałaś, czy widziałaś jak źle dzisiaj wyglądasz? ,wiedziałem, że nie dasz rady , nie jesteś taka silna jak Ci się wydaje, to Ci się nie uda, co Ty tam wiesz, masz słabą wolę, akurat te zasłony co wybrałaś są najbrzydsze z możliwych, Ty nigdy nie umiesz włączyć tego radia, Ty zawsze się musisz w czymś pomylić, Twoje opowiadanie jest najnudniejsze ze wszystkich, wszyscy wolą mnie od Ciebie, nikomu nie spodobała się Twoja przemowa….i cała masa innych.

Umniejszanie zasług ofiary

Bardzo częsta cecha, którą przejawia wampir energetyczny w stosunku do ofiary. W sytuacji, w której zrobiła coś ona naprawdę dobrze, jest chwalona przez inne osoby wampir może osobiście odczuwać porażkę.  Najprawdopodobniej będzie próbował dosyć szybko podburzyć dobre samopoczucie partnera, może zrobić to zarówno na osobności jak i publicznie.

Przykłady:
1. Otoczenie chwali ofiarę za bardzo dobre, przejrzyste rozplanowanie mieszkania.
Wampir: no być może jej się udało dobrze to zrobić, ale czy to jest aż takie ważne...
2. Ofiara bardzo dobrze poradziła sobie z egzaminem na prawo jazdy
Wampir: no zdała za pierwszym razem, ale bez mojej pomocy by jej się nie udało
3. Ofiara bardzo dobrze poradziła sobie w pracy, poprzez swoją otwartość i pozytywne nastawienie udało jej się zdobyć nowego klienta 
Wampir: miała trochę szczęścia tym razem, ja na co dzień zdobywam dziesiątki nowych klientów i się tym nie chwalę...

Umniejszanie zasług nie musi jedynie występować w postaci słownej. Może też przybierać inne formy. Po sytuacji, w której ofiara została za coś uznana wampirowi może się po prostu w widoczny sposób zmienić humor. Może nagle próbować zepsuć ich wspólne plany, na których ofierze zależało, może próbować jej w jakiś sposób ubliżać. Jednym słowem bardzo możliwe, że będzie on próbował podkopywać dobre samopoczucie, które wywołała w partnerze sytuacja uzyskanej pochwały.

Wykorzystywanie słabości ofiary jako punktu odniesienia do wzmacniania swojej wielkości.

Wampir wie co dla jest ofiary problemem, w czym czuje się słaba, co ją niepokoi. Niekiedy sytuacja może  też dotyczyć spraw prozaicznych, nie wartych głębszego zastanowienia. Wampir jednak to wszystko bezwzględnie wykorzystuje by poczuć się lepszym, silniejszym, wartościowszym.

Przykłady:
1. Ofiara: ciągle mam problemy ze znalezieniem pracy, już tyle czasu jej szukam...
Wampir: mam znajomego, który ciągle szuka pracy, co za nieudacznik. Nie to co ja, od lat mam świetną pracę i ciągle otrzymuję premie.
2. Ofiara: ciekawe dlaczego nie udało mi się włączyć zmywarki a Tobie tak, co zrobiłeś?  
Wampir: bo jestem od Ciebie mądrzejszy i wiem jak to zrobić
3. Ofiara: widzę, że ludzie często pytają Cię o drogę, mi się to nie zdarza...
Wampir: no widzisz, ludzie wolą rozmawiać ze mną niż z Tobą, chyba wzbudzam w nich większe zaufanie.

Wykorzystywanie mocnych stron ofiary

Wampir zna mocne strony ofiary i stara się je obrócić na swoją korzyść. Cele są przeróżne jak np. realizacja własnych celów i wyłączanie się z zadań, które uznaje za nudne i zbyt przyziemne.

Przykłady:
1. Ofiara deklaruje, że jest osobą, która potrafi sobie radzić w codziennych sprawach. Potrzebuje jednak by wampir był przy niej kiedy będzie jechała do lekarza.
Wampir: Mówiłaś, że jesteś taka zaradna, wiesz to może pojedź jutro sama do tego lekarza, co ja Ci będę przeszkadzał. Na pewno świetnie sobie poradzisz.
2. Ofiara deklaruje, że potrafi gospodarować swoim czasem i dzielić zadania.
Wampir: Widzę, że nie masz zbytnio czasu na spotkanie ze mną, a mówiłaś, że tak umiesz nim gospodarować. Jak widać jest to nieprawda, bo od dwóch dni nie znajdujesz dla mnie ani chwili.

Zawsze coś za coś

Wampir czasem pozwoli sobie na drobny „podarunek”, ale uwaga jeżeli on nastąpił, to bardzo możliwe, że ofiara za chwilę poniesie tego koszt.

Przykłady:
Wampir: masz bardzo ładną sukienkę, tylko coś grubo w niej wyglądasz...
Wampir: podoba Ci się biżuteria, którą kupiłem? Cieszę się, tylko teraz musisz ją nosić, nie po to wydałem kupę pieniędzy by leżała na półce.
Wampir: zrobiłaś bardzo dobrą sałatkę, jednak zupa, którą podałaś była okropna...
Wampir: Chcesz żebym miał do Ciebie więcej zaufania? Być może Ci je dam, ale dlaczego nie chciałaś ostatnio zostać u mnie na noc? Może sama powinnaś mi więcej ufać.


Wzbudzanie niepokoju w ofierze - wampir  poddaje w wątpliwość swe intencje

Wampir może specjalnie wzbudzać niepokój lub wątpliwości ofiary. On przepada za niby nieświadomym poruszaniem pewnych tematów, które mają wzmagać obawy partnera. Jeżeli jest coś czym ofiara się zamartwia, wampir zrobi wszystko by to u niej wzmocnić. To raczej nie jest osoba, która będzie się starała wspierać w trudnych chwilach. Często także niepostrzeżenie sam poddaje w wątpliwość swoje intencje.

Przykłady:
1. Ofiara: boję się, że mam cukrzycę, ostatnio bardzo chce mi się pić i jestem senna...
Wampir: znajomy właśnie mi powiedział, że jego matka zmarła na cukrzycę.
2. Ofiara: wychodzę dzisiaj ze znajomą.
Wampir: ok, ja też chciałbym wyjść pojutrze. Spotykam się ze swoją byłą.
3. Ofiara: boję się skutków ubocznych tego leku, który teraz biorę
Wampir: a co jeśli stracisz od niego wzrok?
4. Ofiara; nie rozumiem dlaczego koleżanka w pracy przestała się do mnie odzywać
Wampir: a nie pomyślałaś, że może ona Cię obgaduje za Twoimi plecami?
5. Ofiara: Bardzo się cieszę, że jutro po mnie przyjedziesz
Wampir: skąd wiesz, że po Ciebie jutro przyjadę?

Wzbudzanie poczucia winy za niepokój - wampirza racjonalizacja

Jeżeli wampir widzi, że ofiara zaczyna się niepokoić syci się tym, a następnie, aby uniknąć sytuacji, że ona zorientuje się, że coś jest nie tak, zaczyna wzbudzać w ofierze poczucie winy za jej niepokój. Ofiara może się czuć winna, że miała przez moment jakiekolwiek wątpliwości co do intencji wampira.

Przykłady:
1. Ofiara: boję się, że mam cukrzycę, ostatnio bardzo chce mi się pić i jestem senna...
Wampir (po jakimś czasie): znajomy właśnie mi powiedział, że jego matka zmarła na cukrzycę!
Racjonalizacja wampira : no wiesz, nie możesz być taka pewna wszystkiego!  to normalne, że niektórzy ludzie umierają na tę chorobę. Dlaczego się tak egzaltujesz?!
2. Ofiara: wychodzę dzisiaj ze znajomą.
Wampir: ok, ja też chciałbym wyjść pojutrze. Spotykam się ze swoją byłą.
Racjonalizacja wampira: przecież wiesz, że moja była ma problemy zdrowotne, muszę jej pomóc. Dlaczego jesteś taka okropna dla niej? Czyżbyś mi nie ufała?
3. Ofiara: Bardzo się cieszę, że jutro po mnie przyjedziesz.
Wampir: skąd wiesz, że po Ciebie jutro przyjadę?
Racjonalizacja wampira:  spytałem tak, bo spodobała mi się Twoja pewność, że jutro po Ciebie przyjadę. Przecież wiesz co do Ciebie czuję, mówiłem Ci to już wielokrotnie! Chyba powinnaś wiedzieć, że po Ciebie przyjadę. Jak w ogóle mogłaś sądzić, że mógłbym nie przyjechać, za kogo mnie masz?


Wiem czego chcesz

Wampir "zawsze wie najlepiej" czego chce ofiara i co nią kieruje. Budowane przez niego wrażenie podobieństwa do partnera pozwala łatwiej sterować jego wyborami. Ofiara może sądzić, że skoro on jest do niej taki podobny to faktycznie może dobrze wiedzieć czego ona chce. A czy nie jest tak, że czasem sami nie potrafimy powiedzieć do końca jacy jesteśmy? Manipulator może więc często stosować zwrot "dobrze wiesz, że tego chcesz"

Oddziaływanie na zmysły

Wampir emocjonalny to osoba wyspecjalizowana w manipulacji. Doskonale wie kiedy zagrać odpowiednimi zmysłami ofiary np. dotykiem, spojrzeniem, szeptem. Często używa też  „wstawek” w postaci utopijnej wizji wspólnej przyszłości, bądź obiecuje złote góry. Ja nazwałam sobie to „kodowanie” ofiary, czyli zapuszczanie wici w jej podświadomości. Nasza podświadomość często zapamiętuje pewne rzeczy podprogowo, czyli np. coś nam fajnie zapachniało, ale nie wiemy gdzie i kiedy czuliśmy ten zapach. Wiemy natomiast, że skądś go znamy i dobrze on nam się kojarzy (pierwszy raz mogliśmy mieć z nim styczność 10 lat temu, podczas wakacji nad morzem)
Tak właśnie działa wampir, on kusi naszą podświadomość. Pamiętajmy jednak, że to też jest normalne zjawisko, osoby zakochane mogą szeptać sobie do ucha by wzmocnić przyjemne doznania, jednak sytuacja jest zagrażająca gdy mamy do czynienia z wampirem.

Pozostawianie ofiary w sytuacji pozornego wyboru – ubezwłasnowolnianie ofiary

Jest to najtrudniejszy do opisania zabieg wampira emocjonalnego. Aby go osiągnąć może on wykorzystać wszystkie swoje techniki manipulacyjne lub tylko kilka z nich. Jest to swoista parada różnorodności działań mających na celu osłabić wolę ofiary – jest to taniec wampira.
To on w tym tańcu prowadzi. Uwielbia jak ofiara robi to, co on zechce, lubi także patrzeć jak się miota bezbronna. Kiedy zechce wypuści ją z rąk.
Posłużę się więc przykładem w celu lepszego zrozumienia sytuacji.

Wampir emocjonalny pomału osacza ofiarę. Pragnie sterować nią wedle swojej woli. Ten przeciwnik działa spokojnie, systematycznie\i konsekwentnie.  On ma czas i klasę, poczeka, to nie jest zwykły, widoczny oszust. Jeżeli nie uzyska od ofiary w danym momencie tego, czego od niej oczekuje, na chwilę wycofa się, a potem ponownie uderzy. Teraz weźmy pod uwagę pojęcie spontaniczny i zdecydowany. Załóżmy, że ofiara powiedziała, że to są jej cechy (on to dobrze pamięta). Oto przykład sytuacji.

  1. Wampir chce by ofiara została u niego na noc, pyta o to (działa otwarcie na umysł)
  2. Ofiara nie godzi się na to, chce wrócić do domu, jutro wstaje rano do pracy, ma ważne spotkanie, nie ma ze sobą niezbędnych rzeczy, nie chce (odpiera atak)
  3. Wampir mówi, że doskonale ją rozumie, że on sam miałby problemy z nocowaniem u kogoś w takiej sytuacji (jestem podobny do Ciebie, też bym się czuł zakłopotany, rozumiem Twój wybór, masz jutro ważny dzień, wiem co czujesz, jest mi z Tobą tak dobrze, że zadowolę się każdą minutą, którą mi dasz – działa na serce, zmiękcza ofiarę)
  4. Potem może być chwila przestoju, to jest czas na działania dodatkowe wampira. Wampir nie może dalej nakłaniać wprost. W końcu raz usłyszał już słowo nie. Namawiając dalej zdradziłby się. Teraz jest więc czas działania na podświadomość np. dotykiem, głosem, zapachem, wizją, obietnicą. Ten etap może nastąpić niedługo po bezpośredniej prośbie, może się też jednak zająć trochę więcej czasu. 
  5. W trakcie oddziaływania na podświadomość wampir zaczyna mówić, że bardzo lubi osoby spontaniczne (ofiara się przecież jako taka deklarowała), które potrafią na moment odrzucić swoje plany. Wszystko jest w końcu kwestią zaufania, w końcu odwiezie jutro ofiarę do pracy, na pewno wstanie rano pierwszy i obudzi ją. Poza tym niedobrze jak ktoś coś nadmiernie planuje, to takie sztywniactwo (ofiara może poczuć, że jest usztywniona ponieważ wampir sugeruje, że jej zachowanie jest odwrotne od wcześniej deklarowanego-spontaniczność. Ponieważ ofiara pozbawiona jest barier ochronnych jej umysł czyli myślenie krytyczne dosłownie "zawiesza się" w obliczu dwóch sprzecznych pojęć o sobie). Oczywiście wampir doskonale wyczuwa sytuację kiedy dokonać unieruchomienia. Wszystko ubiera w odpowiedni kontekst. A może właśnie opowiedział historię o jakimś znajomym, który był w podobnej sytuacji jak on i ofiara w tej chwili i tamta osoba została na noc i właśnie w taki sposób okazała swoją miłość?
  6. Ofiara jest nieco zdezorientowana, chcąc zachować stałość swojej osobowości i uniknąć wewnętrznego konfliktu robi to czego chce wampir, czyli zostaje u niego na noc (w końcu sama mówiła, że jest spontaniczna, nie chce wyjść na osobę nieszczerą, poza tym ufa mu, chce z nim przebywać, ostatecznie odwiezie ją jutro, ona jakoś sobie poradzi, wiąże się to z co prawda z lekkim dyskomfortem ale za olbrzymią przyjemność obcowania z ukochaną osobą, w końcu jemu tak bardzo na niej zależy).
  7. Następnego dnia ofiara budzi się spóźniona do pracy, jest zmęczona, być może nawet zaspała. Wampir nadal śpi. Pyta więc wampira jak to się stało, przecież miał ją obudzić.
  8. On odpowiada jej – przepraszam zaspałem, chyba mogło mi się to zdarzyć? Zresztą sama tego chciałaś, czy ja Cię na siłę tu trzymałem? Jak widać wcale nie jesteś taka zdecydowana na jaką się kreujesz. Musisz trochę więcej myśleć i być bardziej odpowiedzialna. Poza tym mogłaś mnie obudzić, przecież leżałem obok.Wampir może się lekko podśmiewać z całej tej sytuacji, uważnie przyglądać partnerowi. Wyraźnie poprawił mu się humor. Być może nawet wiedziony dobrym nastrojem podwiezie spóźnionego partnera do pracy.
  1. Co na to partner? On czuje się winny, słaby, „brudny”, zaniepokojony. Czy szef będzie się na niego gniewał za spóźnienie? Jest poniżony przed samym sobą, ale…w końcu sam się na to zdecydował, a ukochany wampir przecież podwozi go do pracy. Bardzo możliwe,że podobna sytuacja będzie miała jeszcze miejsce nieraz.

Przykładów podobnych sytuacji może być nieskończenie wiele. Będę się starała regularnie je dopisywać jednak chciałabym zachęcić czytelników do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspólnego poszerzania listy. Może to pomóc ujawniać techniki wampirów emocjonalnych  które mogą wyrządzić sporo krzywd. Piszcie co Wam do głowy przychodzi J


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz